Frågor & Svar

På den här sidan har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får.

FRÅGOR GÄLLANDE LEVERANS

Hur lång är leveranstiden?

- Leveranstiden varierar beroende på om det är olika leverantörer eller om det är lager- eller beställningsvara på din order. Besked om beräknad leveranstid finns under alla produkter i webshopen.

Hur går leveransen till?

- De flesta produkter levereras till närmaste Schenker-utlämningsställe i närheten av din valda leveransadress. Ett fåtal produkter levereras till närmaste DHL-utlämningsställe, om du är osäker på hur din order kommer levereras kontakta oss genom att ringa eller skicka ett mail. Ni får ett meddelande och sändningsnummer när varan är framme, därefter kan ni hämta ut er produkt när det passar er. Dock måste varan normalt hämtas inom ca 14 dagar. Närmre information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Kontrollera varan vid mottagandet. 

För paket som levereras till utlämningsställe och som ej hämtas ut debiteras du en retur- och hanteringskostnad!

Min vara var skadad vid leverans, vad gör jag ?

- Transportskador ska anmälas inom 7 dagar (inklusive dagen varan tas emot). Det är kundens uppgift att syna godset ordentligt direkt när varan tas emot så det inte finns några skador eller dolda skador på varan. Anmälningar efter denna tid kan dessvärre ej behandlas.

Skulle din produkt vara skadad vid ankomst gör du en reklamation via via vår hemsida fyll i steg för steg, bifoga foto på emballage, helhetsfoto och detaljfoto så blir hanteringen smidigare.
Om det gäller Värmepannor och pumpar så måste serienummer på maskinen anges.

Eventuell skada skall noteras på fraktsedeln tillsammans med chauffören när du tar emot leveransen. Detta är mycket viktigt då du ej kan hävda en transportskada i efterhand.

Hur sker avisering ?

- Speditören kommer att avisera dig via SMS/e-post när paketet är redo att hämtas hos ombud. När det gäller paket som levereras direkt till leveransadress brukar speditören avisera ca 1-2 dagar innan leveransen via telefon/sms, du får då förslag på dag och en tidsintervall för leverans.

Måste jag vara hemma vid leverans

- Ja, du eller någon annan i familjen måste ta emot leveransen för att kunna utesluta en eventuell fraktskada. Fraktbolagen får heller inte lämna varorna utan att någon är hemma och tar emot. Leveranserna sker på dagtid. Vid leverans krävs att du som mottagare kan legitimera dig själv. Om någon annan tar emot leveransen åt dig krävs att han/hon kan legitimera både sig själv och dig.

Vid hemleverans av gods måste du som kund vara tillgänglig under överenskommen tid med fraktbolag. Annars kan eventuella bom körnings kostnader debiteras.  

Hur vet jag att ni mottagit min order?

- Vi skickar alltid bekräftelsemejl så fort din order kommit in i vårt system. Ibland landar denna i “Spamkorgen”. Titta gärna där om ni inte mottagit bekräftelsen.

Hur gör jag en retur?

Om du önskar att returnera hela eller delar av din order måste du meddela oss om detta inom 14 dagar efter du mottagit din leverans. Du som kund (privatperson) har enligt lag 14 dagars retur-/ångerrätt. 

Efter du meddelat oss om önskad retur återkommer vi med returkostnaden och vid godkännande skickas sedan en returfraktsedel via mail. 

Kunden står själv för returkostnad i det fallet vi inte skickat fel vara. 

Vid retur av hela eller del av order återbetalas inte leveranskostnad eller expeditionsavgift!

Returer kan endast ske genom returfraktsedel som vi erhåller! 

Observera att vissa produkter (t.ex tillverknings-/beställningsvaror eller varor med  originalgaranti tejp) godkänns returen ej vid bruten förpackning. 


FRÅGOR GÄLLANDE BETALNING

Kostar det extra att betala mot faktura?

- Nej, ingen extra kostnad tillkommer. En expeditionsavgift på 59 kr tillkommer på ALLA ordrar oavsett betalsätt och ordervärde. 

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.