KöpvillkorNY

Den här sidan är under konstruktion.

  1. Om Velltra
  • Företaget har sitt säte i Vellinge. Företagets postadress är Falsterbovägen 245, 23591 Vellinge.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till kontakt@velltra.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till kontakt@velltra.se.
  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider är 2-5 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Undantag gäller vissa “udda” orter där våra transportörer kör bestämda veckodagar, här kan längre leveranstid förekomma.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: kontakt@velltra.se.

  • 3.1 Fri leverans till serviceställe:
  • Boende inom Vellinge kommun har utlämningsstället Falsterbovägen 245. Välkommen till vår butik under våra öppettider.
    En expeditionsavgift på 59 kr tillkommer på alla beställningar oavsett betalsätt.  Transportskador ska anmälas inom 7 dagar (inklusive dagen varan tas emot). Det är kundens uppgift att syna godset ordentligt direkt när varan tas emot  så det inte finns några skador eller dolda skador på varan, anmälningar efter denna tid kan dessvärre ej behandlas.

  • 3.2 Om paketet inte hämtas ut:
  • För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du en retur- och hanteringskostnad. Expeditionsavgiften på 59 kr återbetalas ej vid ej uthämtat paket eller retur.
  • 3.3 Offertprodukter:
  • Tyngre och skrymmande varor levereras direkt hem till kund. Tyngre varor räknas vanligtvis som över 20 kg. Vill du veta mer om hur din order kommer att levereras så ring oss.
    Vissa varor är fraktbelagda, det ser man genom att det står "offert" under betalsätt när man kommer till kassan. När man klickar på "slutför köp" gör man ingen riktigt beställning utan man begär en offert. Vi kommer sen göra manuell beräkning av frakten och återkomma via mail med offert. Vi skapar offerten som en produkt på vår hemsida och skickar länken via mail färdig offert via e-post.  Andra varor med hemleverans kan vara belagda med en fast fraktavgift. Detta framgår under rubriken ”Välj fraktsätt”. Om man vill gå vidare med ordern och beställa då går man in på länken och lägger varan i varukorgen, går vidare till kassan, skriver all kontaktinformation samt leveransadress, väljer något av betalningsalternativen som kommer upp och klickar på "Slutför köp".   För hemleveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten, tomtgräns om du bor i villa. Kontrollera varan vid mottagandet, eventuella skador antecknas på försändelseavin med speditörens underskrift.  Transportskador ska anmälas inom 7 dagar (inklusive dagen varan tas emot). Det är kundens uppgift att syna godset ordentligt direkt när varan tas emot  så det inte finns några skador eller dolda skador på varan. Anmälningar efter denna tid kan dessvärre ej behandlas. Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. Om man ej är på plats under överenskommen tid vid hemleverans kommer debitering för eventuella kostnader att ske..
  • 3.4 Ändring av leveransadress:
  • När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns, se till att leveransadressen är helt korrekt.
  • 3.5 Leverans till öar:
  • Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi fraktfritt till en fast adress på fastlandet. Kund får där se till att leveransen blir mottagen och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt vilket kan, detta kan vi bistå med men normalt mot ett kostnadstillägg.
  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms som standard. Det är möjligt att visa priserna exklusive moms genom att klicka på "inkl. moms" i headern.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss kontakt@velltra.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
  • Beställningar som gjorts efter offertförfrågan                  

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  1. Reklamation & klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

  • 6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till kontakt@velltra.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Reklamationen ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

  • Om varan/varorna du mottagit har synliga skador ska detta anmälas till chauffören omgående och noteras på fraktsedel samt handscanner och skickas in till oss så fort så möjligt.
  • Dolda skador ska anmälas inom 5 arbetsdagar från mottagandet. Skicka in felanmälan till oss via e-post, kontakt@velltra.se.
  • Bilder ska alltid medfölja en anmälan. Ange ditt ordernummer, artikelnummer och antal varor som är skadade.
  • Vid synliga skador på emballage eller gods (hemleverans), begär att chauffören godkänner din anmärkning och att detta noteras på fraktsedel/handscanner. Ta bilder själv och gör felanmälan till oss.
  • Vid synliga skador på emballage eller gods (leverans till ombud). Ta bild på paketet och låt sändningen ligga kvar hos ombudet. Begär att ombudet gör en notering på att sändningen är skadad och kontakta sedan oss.
  • Varor som monterats kommer inte godkännas vid reklamation.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Velltra accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Velltra är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    Vi använder oss av Svea som betalleverantör (betaltjänst).
  • 10.4.3 Villkor för kortbetalning
  • Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
  • 10.4.4 Villkor för fakturabetalning
  • Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Velltra.se överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Fakturan skickas normalt via mail om inte kund meddelat oss om annat.
  • 10.4.5 Villkor för delbetalning
  • Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: Schenker, DHL.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Velltra är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist & lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/...
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

PriceRunner Köpgaranti

  • Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något skulle gå fel. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.
  • Om du inte redan är medlem på PriceRunner och besökt oss genom dem så kan du, inom 60 minuter efter ditt köp genomföra din registrering. Det kostar inget och tar mindre än tre minuter och vips så blir ditt köp skyddat! Registrera dig för PriceRunner Köpgaranti.
  • Om du vill att ditt köp ska innefattas av Köpgarantin så måste din beställning vara addresserad till dig som privatperson. Med Köpgarantin får du ersättning om en vara är defekt, om en enskild vara saknas vid leverans, om leverans av vara uteblir eller om varan är felaktig.
  • Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. PriceRunner Köpgaranti lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.
  • För fullständiga användarvillkor och lista på kategorier som är undantagna besök PriceRunner.

Reklamation & retur

Ångerrätt

Konsument

För privatpersoner tillämpar Velltra.se distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Velltra.se uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som ”Tillverkningsvara” eller "Beställningsvara" i butiken. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". Ångerrätt gäller således inte varor med ett begränsat hållbarhetsdatum, eller som klassas som färskvara som t.ex. levande växter, gräsfrö, golv och batterier.

Ångerrätt erbjuds inte på medicinsk (hygien) relaterade produkter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger.

  • Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas Velltra.se inom 14 dagar. Anmälan om önskad retur görs via mail till kontakt@velltra.se. Ange ordernummer, artikelnummer och antal på det du önskar returnera. 
  • Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt. Om varan har original garanti tejp får förpackningen EJ brytas, retur blir inte godkänd. 

Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Velltra.se debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.

Observera att granskningsrätten ej kan tillämpas på varor som går under 11 § punkt 4 i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel på detta är trädgårdsmaskiner, golv och batterier. Är du som kund osäker på vilka produkter som omfattas av granskningsrätten, vänligen kontakta kundservice via vårt kontaktformulär.

Vi ber er att returnera varan i originalförpackning, annat godkännes EJ. Varan ska också returneras komplett om inget annat är överenskommet med Velltra.se.

När returnerad vara är åter på Velltra.se eller vår samarbetspartners lager återbetalas varans belopp exklusive eventuella leveranskostnader. Dock tillkommer fraktkostnad för returen. 

Vid retur av hela eller del av order återbetalas inte leveranskostnad eller expeditionsavgift!

Vid retur efter att tiden för ångerrätten löpt ut har Velltra.se rätt att debitera s.k. returavdrag som bestäms av respektive tillverkare i anslutning till returen. För mer information vänligen kontakta kundservice via mail. 

På det belopp som återbetalas har Velltra.se rätt att göra avdrag för värdeminskning. Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller om den på annat sätt har brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.

Velltra.se återbetalar/krediterar kund så fort returen är mottagen och behandlad av Velltra.se eller vår samarbetspartners lager.

Vid kortbetalning/banköverföring

Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via mail och gör en kreditering (- returkostnaden). Pengarna syns normalt sätt inom ca 2 – 4 bankdagar. Pengarna återbetalas till det konto som kortet är kopplat till.

Vid faktura/delbetalning

Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via mail. Vi gör en kreditering på fakturan (- returkostnad) och skickar kopia på kreditfaktura via mail. Har du valt delbetalning tillkommer det eventuella avgifter som SVEA tar ut.

Spara alltid följesedeln/kvitto på inlämnat gods tills returen är godkänd av Velltra.se.

Vid retur från kund till Velltra.se, står kunden för skador som kan uppstå under transporten om du som kund inte använder original emballage.

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för outlöst paket som gått i retur.

Retur

Kontakta alltid Velltra.se för att rapportera en retur. Kund måste även rapportera returen till SVEA om kund valt faktura som betalsätt och denna inte än inbetald ännu.

Om du önskar att returnera hela eller delar av din order måste du meddela oss om detta inom 14 dagar efter du mottagit din leverans. Du som kund (privatperson) har enligt lag 14 dagars retur-/ångerrätt.

Efter du meddelat oss om önskad retur återkommer vi med returkostnaden och en returfraktsedel (PDF-fil) via mail.

Efter kund mottagit returfraktsedel från Velltra.se ska returen skickas in inom 7 dagar. 

Returer kan endast ske genom returfraktsedel som vi tillhandahåller! Retur sändningar som bokats av kund godkännes EJ!

Observera att vissa produkter (t.ex tillverknings-/beställningsvaror eller varor med  original garanti tejp) godkänns returen ej vid bruten förpackning. 

Vi rekommenderar alltid att fakturan betalas in i sin helhet för att undvika eventuella avgifter från SVEA (påminnelseavgift/inkasso)

Efter kund rapporterat retur till Velltra.se och mottagit returfraktsedel måste kund även meddela SVEA om returen, SVEA kan då förlänga förfallodatumet. När Velltra.se mottagit och behandlat returen krediteras fakturan så returkostnaden kvarstår att betalas (+ eventuella avgifter från SVEA vid delbetalning) 

Beställningsvara - Retur

Varor märkta med Beställningsvara har särskilda villkor för retur. Kontakta alltid Velltra.se för att rapportera en retur. Kund måste även rapportera returen till SVEA om kund valt faktura som betalsätt och denna inte än inbetald ännu.

När returnerad vara är åter på Velltra.se eller vår samarbetspartners lager återbetalas varans belopp exklusive eventuella leveranskostnader. Det tillkommer fraktkostnad för returen. Efter du meddelat oss om önskad retur återkommer vi med returkostnaden. Beställningsvaror för endast returneras i hela förpackningar/pallar, ej bruten förpackning/pall. 

Velltra.se återbetalar/krediterar kund så fort returen är mottagen och behandlad av Velltra.se eller vår samarbetspartners lager.

Vid kortbetalning/banköverföring

Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via mail och gör en kreditering (- returkostnaden). Pengarna syns normalt sätt inom ca 2 – 4 bankdagar. Pengarna återbetalas till det konto som kortet är kopplat till.

Vid faktura/delbetalning

Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via mail. Vi gör en kreditering på fakturan (- returkostnad) och skickar kopia på kreditfaktura via mail. Har du valt delbetalning tillkommer det eventuella avgifter som SVEA tar ut.

Exempel på beställningsvaror: Marksten, cellplast, stängselnät och takpannor.

Vem betalar returfrakten?

Kunden står själv för returkostnad. Kontakta oss via e-post för returfraktsedel. Vid retur av hela eller del av order återbetalas inte leveranskostnad eller expeditionsavgift. Vid reklamationsärende betalas returfrakt ej av kunden.

Företag

I de fall som näringsidkare handlar hos Velltra.se så tillämpas köplagen. Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 30 % av varans värde tillkomma eller de faktiska kostnader som leverantören av varan debiterar utöver kostnad för returfrakt.

Fraktvillkor

Observera att du måste ange ett mobilnummer när du kommer till kassan, leveransavisering skickas via SMS. Kontrollera så att numret stämmer innan du slutför ditt köp. 

Majoriteten av våra produkter levereras till närmaste Schenker-utlämningsställe i närheten av din valda leveransadress. Ett fåtal produkter levereras till närmaste Postnord- eller DHL-utlämningsställe, om du är osäker på hur din order kommer levereras kontakta oss genom att ringa eller skicka ett mail. Ni får ett meddelande och sändningsnummer när varan är framme, därefter kan ni hämta ut er produkt när det passar er. Dock måste varan normalt hämtas inom ca 14 dagar. Närmre information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Kontrollera varan vid mottagandet. 

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.